کد مطلب:5635 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

سرمشقی برای همه
دستورالعمل انسان جامع و كامل شدن و راه رسیدن به مقام های عالی انسانی ، در كتاب های آسمانی بیان شده كه برترین و كامل ترین آنان قرآن شریف است . در قرآن نیز برنامه ها و دستورهای جامع در مسائل سیاسی ، عبادی ، فرهنگی ، اجتماعی و . . . بیان شده است . در این میان ، رفتار ، كردار و گفتار پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله سرمشق همیشگی هر مسلمانی است و اصولاً خداوند هر بنده ای را به اندازه تأسّی و پیروی از پیغمبرصلی الله علیه وآله دوست می دارد ، همان گونه كه میزان دوست داشتن خدا بستگی كامل به میزان تبعیت از پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله دارد :

«قُلْ اِنْ كُنْتُم تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوُنی یُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» [1] ؛ بگو : اگر خدا را دوست می دارید از من پیروی كنید تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد!

خداوند در قرآن می فرماید : «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» [2] ؛ آن چه رسول خداصلی الله علیه وآله برای شما آورد ، بگیرید (و به آن عمل كنید) و از آن چه شما را نهی نمود ، دوری گزینید .

چون رسول خداصلی الله علیه وآله جامع و كامل است ، اطاعت از ایشان بر همگان لازم و واجب است . رسولان الهی واقعاً مصداق حقیقی حرم خدایند و باید دیگران از آنان الگوگیری نمایند .

رسول خداصلی الله علیه وآله و اوصیای بر حق او ، همه مصداق روشن و كامل عرش الرحمن و حرم الله هستند و برای این هدف الهی مبعوث و زحمات طاقت فرسایی چون جنگ ها ، شهادت ها ، جانبازی ها و زندان ها را برای رساندن انسان ها به مقام های عالی الهی متحمل شدند . انسان هایی كه در میان اقوام گذشته از رسول الهی سرپیچی نمودند ، سقوط كرده ، مشمول عذاب الهی شده اند .


[1] آل عمران (3) آيه 31 .

[2] حشر (59) آيه 7 .